phantasia.reismee.nl

Ja eindelijk in Roemenie


Oké natte doek over mijn gezicht, haren gekamd, plekje gezocht voor het ontbijt en weer op pad naar de volgende camping in Roemenië.
In Roemenië aangekomen, ben je nog geen half uur in het land, wordt je aan gehouden door de politie. Was zo’n dorpsagent, je weet wel zoals in Swiebertje alleen wat jonger. Hij vraagt om mijn papieren, zegt dat ik moet blijven zitten en loopt naar zijn auto. Na tien minuten komt hij terug en vraagt waarom ik hem mijn paspoort niet hebt gegeven, ik zeg omdat je er niet om gevraagd heb. Ik moest niet brutaal worden. Natuurlijk kreeg ik het met die hitte benauwd en ging ik tussen de camper en de Panda instaan. Komt hij vragen waarom ik niet blijf zitten als dat gezegd wordt. Leg hem uit wat het probleem s, vraagt hij of hij een ambulance met laten komen. Ik leg hem uit wat mijn problemen zijn en dat dat niet nodig is. Komt hij na 5 minuten weer terug en zegt de reden waarom ik u aangehouden heb is dat “in de Europese regelgeving staat dat u met gedimd grootlicht moet rijden` en u rijdt met stadslicht. Ik zeg sorry ben vergeten de knop oom te draaien en draai hem meteen oom. Nee zegt hij zo werkt dat niet, ik krijg een bekeuring van 70 Lei (ongeveer 11,75 euro).
Ik zeg tegen hem dat je daarvoor in Nederland een waarschuwng krijgt en dat is het. Ik vertel hem dat ik pas een half uur in zijn land ben en dat als alle mensen zo vriendelijk zijn als hij, ik direct omdraai en het land ga verlaten. Natuurlijk was ik toen weer brutaal en mest uitkijken anders kreeg ik nog een boete. Na vijf minuten kreeg ik mijn papieren weer terug, moest betalen en ook een procesverbaal ondertekenen. Ten kreeg ik meteen te horen dat k twee strafpunten voor mijn rijbewijs had voor de duur van 6 maanden an dat bij punten het rijbewijs wordt ingenomen. Nou vraag ik je toch voor het gedimd grootlicht vergeten. Je zou dat jochie haast een draai om zijn oren geven en zachtjes in de greppel naast de weg leggen.

Maar goed verder met de leuke dingen. Rijdend door Roemenië, rijdt je op een tweebaans snelweg die door alle dorpjes voert. Je rijdt het ene dorpje uit en meteen het volgende in en in de dorpjes mag je niet harder dan 50 km. Geeft niks hoor want het is een ontzettend mooi land, jammer dat het heel armoedig is. Maar toch ondanks de krotten van huizen zetten ze toch bloemetjes buiten in de vensterbank en vegen ze hun straatjes. In elk dorp loopt voor de huizen langs een brede greppel en vanaf de dakgoten gaan de pijpen niet zoals bij ons de grond in maar steken ze schuin naar voren tot boven de greppel. Je krijgt het idee dat de mensen niet werken want ze zitten allemaal bij elkaar voor de huizen te kwekken. Buiten de huizen een de voorkant loopt ongeveer 50 cm van de grond een buis, volgens mij een gasleiding want er zit een aftakking naar ieder huis. Deze buis wordt gebruikt als zitje om te kwekken. Veel van het transport wordt nog met paard en wagen gedaan. Sommige vrouwen en kinderen lopen in klederdracht zodat je zou denken dat je in een zigeunerkamp was aangeland. Ik ben doorgereden naar Turda omdat daar volgens de cd en boeken een camping zou zijn, nou nee hoor nooit van gehoord ook (gaat goed hè). Buiten het dorp was een hotel met een groot parkeerterrein dus daar maar weer halt gehouden. Er stonden ook wat vrachtwagens de natuurlijk midden in de nacht moesten vertrekken, dus weer een slechte nacht. Link begon ook al te mopperen.

Reacties

Reacties

marian

tjonge die bromsnor zou je echt met liefde in gracht swiepen.
Je maakt wat mee!
tikt lekker aan voor die banken , wel afschrijven en niet geven, hopen dat je het terug krijgt.
gelukkig zijn er ook leuke dingen dus .Veel plezier en doe voorzichtig, vooral als het zo warm is, groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!