phantasia.reismee.nl

Een melige en regenachtige dag in Estland

Vandaag was het “weer” bar en boos, ik denk dat het in Nederland beter was. Het stortte vanmorgen van de regen, of moet ik plenzen zeggen.
Na het ontbijt ben ik gaan rijden richting de kust onder Finland ongeveer 137 km en pas bij de laatste 14 km werd het een beetje droger en zag ik een stukje blauwe lucht van 5 vierkante meter.

Nou ja van dit weer wordt je niet vrolijk dus ben ik maar lekker melig gaan doen en dat zullen jullie aan de foto’s wel zien. Ik heb trouwens geen foto gemaakt van de windmolen ruïne want dit hele land is één ruïne dus zou ik wel aan de gang kunnen blijven.

Zoals jullie weten heb ik wel iets met begraafplaatsen in het buitenland, zo ben ik dus ook in Letland op een begraafplaats geweest. Het leek wel een volkstuinen complex en het ontbrak er nog maar aan dat ik geen kroppen sla ben tegengekomen. Ten eerste waren er wel tig duizend graven en waren honderden mensen met harken, schoffels en scheppen aan de gang.

Met zoveel publiek vond ik het niet gepast om foto’s te maken. Het waren allemaal dubbele graven voor de man en de vrouw samen. Als de man of de vrouw nog niet was overleden dan was hun naam en geboortedatum alvast in de steen gegraveerd want dan is het minder werk om het af te maken op het moment dat. Wel triest natuurlijk als je net gescheiden bent want dan kom je toch nog bij elkaar te liggen.
De overgebleven partner houdt dan het graf aan de kant waar de overledene ligt netjes met bloemetjes en zo en legt de grintjes recht en haalt het onkruid van die kant van het graf weg. De andere kant van het graf ligt er geheel onverzorgd en vol met onkruid bij, je gaat toch niet je eigen graf schoffelen. Nu ja k weet net of jullie dit leuk vinden, maar ik heb wel genoten.

Morgen gaan we weer naar het warme deel van Europa, waar precies naar toe weet ik nog niet maar dat horen jullie, mits ik internet heb, dan morgen wel. Voor nu de groetjes en welterusten Doei.

Oh ja dat was ik nog vergeten, maar ik heb een vraagje op Fasebook gezet en voor diegene die het nog niet wisten, het videootje van de weg in Oekraïne staat er ook op gewoon bij “Nico Leijen”

Het plaatsje Narva (zie kaart) is de grensovergang naar Rusland

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!